NOVINKA!!! – Explorer – hybridné SUV

Spoločnosť Ford predstavila úplne nové plug-in hybridné SUV Explorer s dojazdom 40 km pri jazde v meste s nulovými emisiami

  • V Európe sa začne koncom roka predávať úplne nové sedemmiestne plug-in hybridné športové úžitkové vozidlo (SUV) Ford Explorer.
  • Elektrifikovaná hnacia sústava pozostáva z 3,0‑litrového zážihového motora EcoBoost, elektromotora a akumulátora. Sústava vyvinie výkon 450 k, dodá 840 Nm krútiaceho momentu a ponúka dojazd 40 km pri jazde v meste v elektrickom režime.
  • Vozidlo je v Európe úplne nové a v štandardnej výbave ponúka nový systém brzdového asistenta pri spätnom chode, adaptívny tempomat s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, systém rozpoznávania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením a technológiu udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu.
  • Luxusný interiér je vybavený 10,1-palcovou dotykovou obrazovkou pre systém konektivity SYNC 3 a súčasťou štandardnej výbavy je technológia zabudovaného modemu FordPass Connect, audiosystém B&O a flexibilné sedenie s jednoduchým ovládaním.
  • Všestrannosť, výkonnosť a kultivovanosť sú optimalizované s 10-stupňovou automatickou prevodovkou, inteligentným pohonom všetkých kolies a systémom regulácie jazdy v teréne s voliteľnými režimami jazdy.

 

  

AMSTERDAM 2. apríla 2019 – Na špeciálnom podujatí „Go Further“ v Amsterdame malo európsku premiéru úplne nové SUV Ford Explorer. Spoločnosť Ford zároveň oznámila, že jedinečná plug-in hybridná verzia najpredávanejšieho amerického SUV všetkých čias sa začne predávať v Európe v druhej polovici tohto roka.

Úplne nové plug-in hybridné vozidlo Ford Explorer bude v ponuke v dvoch charakteristických variantoch s vysokou špecifikáciou s ľavostranným riadením – pôjde o športový Explorer ST-Line inšpirovaný výkonnými vozidlami z dielne tímu Ford Performance a luxusný model Explorer Platinum. Oba poháňa hnacie ústrojenstvo, ktoré tvorí 3,0‑litrový zážihový motor V6 EcoBoost, elektromotor a generátor a ktoré okrem čisto elektrického pohonu ponúka výkon 450 k a dodá 840 Nm krútiaceho momentu.

Štandardná technológia inteligentného pohonu všetkých kolies od spoločnosti Ford podporovaná siedmimi režimami jazdy a 10-stupňovou automatickou prevodovkou od spoločnosti Ford optimalizuje výkon pri rôznych situáciách, od jazdy v meste až po jazdu v teréne. Kultivovaný zážitok z jazdy vzbudzujúci dôveru umocňujú dômyselné asistenčné technológie v štandardnej výbave, ako je adaptívny tempomat s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, rozpoznávanie dopravných značiek s rýchlostným obmedzením či technológia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu.

Výnimočne priestranný a luxusný interiér zameraný na komfort ponúka moderné prvky, ako je 10,1‑palcová centrálna zvislá dotyková obrazovka a 12,3-palcový digitálny displej združeného prístroja. Rodiny s deťmi môžu naplno využívať vozidlo na rodinné výlety vďaka jeho univerzálnej konfigurácii batožinového priestoru a sedadiel a vhodným inováciám pre túto kategóriu používateľov, ako je ľahké nastupovane a vystupovanie z tretieho radu sedadiel s použitím len jednej ruky.

„Som skutočne nadšený, že kultový Ford Explorer prichádza do Európy. Úplne nový Explorer prichádza s nezadržateľným dizajnom a fenomenálnymi technickými parametrami. Toto najvšestrannejšie SUV, aké sme kedy zákazníkom v tomto regióne ponúkli, dokáže pohodlne odviezť sedem dospelých, ťahať príves s hmotnosťou 2 500 kg a pri tom všetkom zabezpečiť dojazd 40 km pri jazde v meste s nulovými emisiami,“ hovorí Roelant de Waard, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre marketing, predaj a služby. „V Európe debutujú technológie, ako je naša 10,1‑palcová dotyková obrazovka či brzdový asistent pri spätnom chode, vďaka ktorým sa plug-in hybridný Explorer ľahko riadi a jazda v ňom je maximálne uspokojujúca.“

Začiatkom tohto roku predstavila spoločnosť Ford od základu nový Ford Explorer šiestej generácie zákazníkom v USA. Model Explorer bol prvý raz uvedený na trh v roku 1991 a v USA odštartoval rýchly rozmach segmentu SUV, ktorý si odvtedy získal nesmiernu obľubu na celom svete.

Jazda s nulovými emisiami

Úplne nový plug-in hybridný model Explorer ponúka pri mnohých jazdných situáciách výhody elektrifikovaného pohonu, ktorými sú energetická úspornosť, kultivovaný chod a dobrý výkon, pričom si zachováva dojazd vozidla s tradičným spaľovacím motorom.

Spaľovací 3,0-litový motor EcoBoost od spoločnosti Ford s výkonom 350 k podporuje elektromotor s výkonom 100 k. Lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 13,1 kWh je možné nabiť pomocou nabíjacieho konektora, ktorý je umiestnený na prednom ľavom blatníku medzi dverami a oblúkom kolesa. Okrem toho sa akumulátor automaticky dobíja počas jazdy pomocou technológie rekuperačného dobíjania, ktorá zachytáva kinetickú energiu, ktorá by sa inak pri brzdení stratila.

Ford Explorer vďaka elektromotoru produkuje nulové emisie, dokáže jazdiť v čisto elektrickom režime a ponúka vodičom možnosť zvoliť si, kedy a ako chcú použiť napájanie z akumulátora, a to prostredníctvom režimov „EV Auto“, „EV Now“, „EV Later“ a „EV Charge“. Keď akumulátor dosiahne najnižší stav nabitia, Explorer sa automaticky vráti do režimu „EV Auto“ – v ktorom doplní výkon zážihového motora za pomoci elektromotora a využije zachytenú energiu v záujme optimálnej spotreby paliva. Plug-in hybridný model Explorer prinesie očakávanú úroveň emisií CO2 78 g/km a spotrebu paliva 3,4 l/100 km.*

Paralelná hybridná architektúra plug-in hybridu Explorer umožňuje tiež simultánne využitie plného kombinovaného výkonu a krútiaceho momentu zážihového motora aj elektromotora na zaistenie lepšieho výkonu na cestách i v teréne, ako aj ťažnú kapacitu 2 500 kg. Dômyselná 10-stupňová automatická prevodovka od spoločnosti Ford ďalej optimalizuje spotrebu paliva aj kultivovanosť jazdy.

„Explorer je pravé SUV – určené pre rodiny s deťmi, ktoré majú skutočný zmysel pre dobrodružstvo –, takže bolo nevyhnutné, aby plug-in hybridný Explorer mal hnaciu sústavu, ktorá by utiahla čokoľvek, od lodí až po prívesy na prepravu koní,“ hovorí Matthias Tonn, hlavný konštruktér programu Explorer pre Európu. „Vybrali sme si konkrétne paralelnú hybridnú architektúru, ktorá umožňuje vodičom využívať plných 450 k výkonu a 840 Nm krútiaceho momentu. Pridali sme dokonca pokročilejšiu verziu nášho informačného systému o slepom uhle, ktorý pokrýva aj 10-metrový príves.“

Pokročilá technológia inteligentného pohonu všetkých kolies každých 10 milisekúnd analyzuje vstupy z desiatok senzorov, ako je napríklad rýchlosť a stáčanie vozidla, teplota okolitého vzduchu, sklz kolies či stav vlečenia, aby vedela učiť, či je potrebná dodatočná trakcia. Úplne nová jednostupňová rozdeľovacia prevodovka s elektromechanickou momentovou spojkou dokáže bez problémov upraviť prenos krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá v priebehu 100 milisekúnd, čím zaisťuje istejší postoj vozidla na ceste. Rovnako ako 10-stupňová automatická prevodovka, aj tento systém využíva adaptívne učebné algoritmy, a nepretržite tak prispôsobuje reakcie v záujme optimalizovania kultivovanosti jazdy.

Systém regulácie jazdy v teréne využíva voliteľnú funkciu jazdných režimov, ktorá umožňuje zákazníkom prispôsobiť svoj zážitok z jazdy stavu vozovky, počasiu aj terénu. K dispozícii je režim bežnej jazdy „Normal“, športovej jazdy „Sport“, terénnej jazdy „Trail“, režim jazdy na klzkom povrchu „Slippery“, režim ťahania „Tow/Haul“, režim ekologickej jazdy „Eco“, režim jazdy v hlbokom snehu „Deep Snow“ a režim jazdy na piesku „Sand“. Každému jazdnému režimu zodpovedá unikátne grafické zobrazenie na 12,3-palcovom združenom prístroji. Asistent jazdy z kopca uľahčuje aj jazdu v ťažkom teréne.

Jazda bez stresu v meste aj mimo mesta

Dômyselné asistenčné technológie v plug-in hybridnom modeli Explorer zaisťujú kultivovanú a intuitívnu jazdu. Patria k nim napríklad funkcie, ktoré sú určené na uľahčenie riadenia veľkého vozidla v mestskom prostredí.

Dostupný aktívny parkovací asistent umožňuje plnoautomatizované manévrovanie do pozdĺžnych aj kolmých parkovacích miest pomocou jediného tlačidla. Systém identifikuje vhodné parkovacie miesta a vodič ovláda pohyb vozidla tak, že zvolí neutrál a podrží tlačidlo na stredovej konzole. Vozidlo potom plne ovláda radenie dopredu a dozadu, plyn, brzdenie a riadenie, aktivuje funkciu parkovania a vmanévruje do zvoleného priestoru. Technológia plnoautomatizovaného asistenta pri vychádzaní z parkovacieho miesta pomáha vodičovi aj pri výjazde z pozdĺžnych parkovacích miest.

Informačný systém o slepom uhle s upozornením na okolitú premávku upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré mu môžu skrížiť dráhu zozadu, a pokiaľ vodič nezareaguje na upozornenie, systém môže použiť brzdy, aby zabránil kolízii, alebo zmiernil jej účinky. Okrem toho je k dispozícii brzdový asistent pri spätnom chode, ktorý využíva radar a ultrazvukové snímače na detekciu objektov v dráhe vozidla, a môže automaticky použiť brzdy, aby zabránil hroziacej zrážke, keď vozidlo cúva nízkou rýchlosťou – napríklad pri výjazde z príjazdovej cesty. Zdolávať nepríjemné situácie na cestách pomáhajú vodičom aj kamery otočené v smere aj proti smeru jazdy so zabudovanými čističmi šošoviek a spolu s dodatočnými kamerami pod vonkajšími spätnými zrkadlami poskytujú 360-stupňový pohľad na okolie vozidla, ktorý sa premieta na centrálny displej.

Prednárazový bezpečnostný systém s technológiou detekcie chodcov a cyklistov dokáže zaznamenať prítomnosť ľudí a cyklistov, ktorí sa nachádzajú na ceste vpredu alebo v jej blízkosti alebo ktorí môžu križovať dráhu vozidla, a automaticky použije brzdy, ak zachytí potenciálny náraz a vodič nereaguje na upozornenia.

Premávka s častým zastavovaním a rozbiehaním, jazda po diaľnici ako aj diaľkové cesty prinášajú oveľa menej stresu vďaka technológiám, ako je adaptívny tempomat (ACC) s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, systém rozpoznávania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením či udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu. Tieto technológie pomáhajú plug-in hybridnému modelu Explorer udržiavať pohodlnú jazdnú vzdialenosť od vozidiel vpredu ako aj v strede jazdného pruhu. Dokážu tiež prispôsobiť rýchlosť vozidla tak, aby bola v rozmedzí zákonom povolených limitov; sledujú diaľničné návestia a dopravné značky pri ceste s rýchlostnými obmedzeniami a popri tom využívajú informácie z palubného navigačného systému.

Funkcia automatického spúšťania a vypínania motora umožňuje tempomatu úplne zastaviť vozidlo v premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním a automaticky ho zasa rozbehnúť, ak je zastavenie kratšie ako ti sekundy. Pri zastavení trvajúcom dlhšom ako tri sekundy môže vodič stlačiť tlačidlo na volante alebo jemne zošliapnuť plynový pedál.

Technológia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu sleduje vodorovné značenie jazdných pruhov na ceste a môže aplikovať jemný, no citeľný krútiaci moment na riadiaci systém s cieľom udržať vozidlo uprostred jazdného pruhu vždy, keď je aktivovaný tempomat. Táto technológia pomáha vodičom pri rýchlostiach do 200 km/h a keď zaregistruje, že vodič neotáča volantom, spustí výstražný vizuálny aj zvukový signál.

K ďalším technológiám, ktoré pomáhajú vodičom zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky, patrí asistenčný systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu od spoločnosti Ford a asistent radenia pri únikových manévroch, ktorý poskytuje podporu riadenia s cieľom vyhnúť sa zrážke. Systém ponárazového brzdenia zabezpečuje brzdenie po náraze s cieľom zmierniť zranenia a škody spôsobené sekundárnym nárazom.

„Nejde o to, aby sme vozidlo samoúčelne zaplnili technológiami len pre samotné technológie,“ hovorí Torsten Wey, riaditeľ divízie asistenčných a bezpečnostných technológií spoločnosti Ford of Europe. „Ide o to, aby sme skvalitnili zážitok z jazdy, zmiernili stres vodičov pri riadení vozidla a pomohli im cítiť sa za volantom sebaistejšie.“

Schopný a pohodlný

Vyše päť metrov dlhý, dva metre široký a takmer dva metre vysoký nový plug-in hybridný Explorer poskytuje luxusný priestor pre sedem cestujúcich v troch radoch sedadiel.

Cestujúci v prvom a druhom rade majú k dispozícii viac ako jeden meter priestoru pre hlavu a nohy a viac ako 1,5 metra priestoru vo výške pliec. Tretí rad sedadiel takisto pohodlne odvezie dospelých, pretože ponúka 96 centimetrov priestoru pre hlavu, viac ako jeden meter priestoru vo výške pliec a vyše 83 centimetrov priestoru pre nohy.

Štandardné sedadlá v treťom rade s funkciou jednoduchého sklápania a elektrického zdvíhania a sedadlá v druhom rade s funkciou jednoduchého sklápania sa dajú sklopiť do roviny, a vytvoria tak priestor pre náklad, vďaka čomu vznikne batožinový priestor s objemom až 2 274 litrov. Interiér ponúka 123 litrov úložných priestorov po celej kabíne, takže cestujúci ani v jednom z troch radov sedadiel nemajú núdzu o priestor na uloženie osobných vecí – a okrem toho majú k dispozícii až 12 držiakov na nápoje.

Otočný ovládač radenia prevodových stupňov pre 10-stupňovú automatickú prevodovku, vyhrievané a chladené predné sedadlá s elektrickým ovládaním v 10 smeroch, vyhrievané sedadlá v druhom rade, bezdrôtová nabíjacia podložka pre kompatibilné zariadenia, vyhrievaný volant, zasúvacie slnečné clony v druhom rade a zatmavené sklá v druhom a treťom rade sedadiel patria medzi štandardné prvky, ktoré zvyšujú komfort a pohodlie. Modely Platinum majú v štandardnej výbave exkluzívny audiosystém B&O s výkonom 1000 W so sústavou 14 reproduktorov, kým pre varianty ST-Line je pripravený exkluzívny audiosystém B&O s výkonom 800 W so sústavou 12 reproduktorov.

Technológia zabudovaného modemu FordPass Connect zmení plug-in hybridné SUV Explorer na mobilný WiFi hotspot s pripojením až pre 10 zariadení. Okrem toho, že vodičom pomáha rýchlejšie si naplánovať cestu bez stresu s aktuálnymi dopravnými informáciami pre navigačný systém a pasažierom umožňuje prehrávanie zábavného obsahu počas jazdy, poskytuje aj širokú škálu praktických funkcií prostredníctvom mobilnej aplikácie FordPass, ako napríklad:

  • Lokalizátor vozidla – pomáha majiteľom nájsť svoje SUV na rozľahlých parkoviskách nákupných centier
  • Stav vozidla – na kontrolu hladiny oleja, stavu poplašného systému, životnosti oleja atď.
  • Zamykanie a odomykanie dverí – umožňuje sprístupniť vaše vozidlo na diaľku
  • Štartovanie na diaľkové ovládanie**

Zvislo umiestnená 10,1-palcová dotyková obrazovka – ktorá je štandardnou výbavou variantov Platinum – umožňuje prehľadné zobrazenie navigačných máp tak, že vypĺňajú celú obrazovku, alebo rozdelenie zobrazovacieho priestoru aj pre informácie z audiosystému. Obrazovka má kapacitné sklo porovnateľné so sklom v smartfónoch a tabletoch, ktoré zabezpečuje rýchlejšiu a citlivejšiu interakciu s funkciami komunikačno-zábavného systému SYNC 3. Ten zároveň umožňuje vodičom ovládať funkcie audiosystému, navigácie a klimatizácie a tiež pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových príkazov.

Dotyková obrazovka zdieľa informácie s dostupným 12,3-palcovým plnodigitálnym združeným prístrojom, ktorý je konfigurovaný tak, aby vodiči mohli naplno využívať svoj Explorer s plug-in hybridnou hnacou sústavou v podobe špeciálnych obrazoviek pre zobrazenie toku energie, nabíjania a energeticky úspornej ustálenej jazdy. Centrálna osempalcová dotyková obrazovka a 12,3-palcový displej združeného prístroja sú súčasťou štandardnej výbavy variantu ST-Line.

Štýlový moderný dizajn

V priebehu 29 úspešných rokov v USA definovalo model Explorer množstvo konzistentných dizajnových kvalít a dizajnový tím sa pri tvorbe jeho úplne novej generácie snažil držať týchto dôležitých tradičných prvkov. K pretrvávajúcim rysom Explorera patria aj začiernené predné a zadné stĺpiky okien. Športový a štýlový vzhľad sa podarilo dosiahnuť pomocou naklonenej línie strechy a krátkeho predného previsu.

Plug-in hybridné SUV Explorer sa dodáva v štandardnej výbave s výraznými 20-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin s čiernou strojovou povrchovou úpravou v prípade variantov ST-Line a s tmavou matnou strojovou úpravou pre modely Platinum.

Modely ST-Line majú jednodielnu mriežku chladiča v lesklej čiernej úprave a obloženie dverí a pozdĺžne strešné nosiče zadných dverí s aplikáciou čiernej farby s vysokým čiernym leskom. Interiér zdobí červené prešívanie sedadiel, podlahových rohoží a športového volantu s plochým dnom, ako aj aplikácie prístrojového panela s efektom uhlíkového vlákna.

Modely Platinum majú jednodielnu mriežku chladiča s matnou povrchovou úpravou a rovnakú úpravu má aj obloženie dverí

a pozdĺžne strešné nosiče zadných dverí. Na prístrojovom paneli sú aplikácie z pravého dreva.

„Obrovská charizma a bezprecedentný charakter na ceste sú štandardom nášho úplne nového plug-in hybridného modelu Explorer,“ hovorí Matthias Tonn. „Vďaka charakteristickým variantom ST-Line a Platinum si zákazníci nájdu tú správnu možnosť, ktorá bude vyhovovať ich osobnosti.“

Konečne stop zlodejom
PREDCHÁDZAJÚCI ČLÁNOK
Mustang – 55. výročie modelu
ĎALŠÍ ČLÁNOK